سود سوزآور

Rate this post

سود پرک چیست؟

سود پرک چیست؟ سود پرک (Sood Parak) یک ماده شیمیایی با خاصیت قلیایی (بازی) بسیار قوی است. این ماده با نام‌های صنعتی سود سوز آور یا کاستیک سودا (Caustic Soda) و نام شیمیایی سدیم هیدروکسید (Sodium hydroxide) نیز شناخته شده است.  سود پرک دارای فرمول شیمیایی NaOH است و این ماده شیمیایی نقطه ذوب برابر با 1390 درجه سانتی گراد (2534 درجه فارنهایت) دارد. همچنین چگالی سود سوزآور 2.13 می‌باشد. کاستیک سودا برای تولید مواد شیمیایی مختلف به عنوان ماده اولیه آن استفاده می‌شود و بیشترین کاربردی که دارد در صنایع تولید کاغذ است.

سود پرک، این ماده کریستالی سفید رنگ و بی بو، در گلیسرین با سرعت بالایی حل شده و محلول آبی تشکیل می دهد. از طرف دیگر، رطوبت هوا و دی اکسید کربن را با سرعت بالا جذب می‌کند. در تولید صابون، کاغذ، مواد رنگی و… از سود سوزآور استفاده می‌شود.

سود پرک چیست؟روش تولید سود پرک چیست؟

تولید سود پرک به سه روش امکان پذیر است:

  • تولید با سلول جیوه
  • تولید با سلول دیافراگمی
  • تولید با سلول غشایی

سود پرک تولید شده با به روش سلول غشایی نسبت به روش‌های دیگر از خلوص بالاتری برخوردار است.

تولید با سلول جیوه

الکترولیز سدیم کلرید محلول یا نمک طعام با فرمول شیمیایی NaCl، از پرکاربرد ترین و رایج ترین روش تولید سود پرک است. از سلول جیوه برای تولید سدیم از سدیم کلرید استفاده می‌شود. این سدیم تولیدشده، با آب ترکیب می‌شود و نتیجه آن تولید سود پرک است. در این واکنش جیوه به عنوان کاتد قرار دارد.

تولید با سلول دیافراگمی

دیافراگم از مواد غشایی و یا پشم و پنبه ساخته می‌شود. در روش تولید با سلول دیافراگمی، الکترولیت از آند به سمت کاتد حرکت می‌کند و محصولات موجود در آن از یکدیگر جدا می‌شوند. زمانی که در این روش یون‌های هیدروژن جدا شدند، یون‌های هیدروکسید و سدیم در اطراف کاتد جمع شده و سود پرک تولید می‌شود. همچنین در این فرایند گاز کلر تولید می‌شود.

تولید با سلول غشایی

بین دو روش سلول غشایی و دیافراگم یک تفاوت وجود دارد و آن هم این است که در سلول غشایی، یک غشا به جای دیافراگم در اطراف کاتد و آند قرار گرفته است. در این روش، آب نمک اشباع شده را به محفظه راکتور وارد می‌کنند. سپس یون کلرید اکسیدشده توسط آند، الکترون‌های اضافی خود را از دست می‌دهند و به گاز کلر تبدیل می‌شوند. در کاتد با تجزیه مولکول‌های آب، یون‌های هیدروژن تولید می‌شوند. در نتیجه به گاز هیدروژن جریان الکتریکی اعمال کرده و یون‌های هیدروکسید تولید می‌کنند. در کاتد نیز یون‌های سدیم با یون‌های هیدروکسید واکنش داده و درنهایت منجر به تولید سود پرک می‌شود.

سود پرککاربرد سود پرک

آیا می‌دانید کاربردهای سود پرک چیست؟ در ادامه کاربردهای این ماده شیمیایی را بررسی خواهیم کرد.

صنایع نساجی

در نساجی، از سود پرک در فرآوری کتان استفاده می‌شود. همچنین برای رنگرزی الیاف مصنوعی نایلون و پلی استر کاربرد دارد.

صنعت کاغذسازی

سود پرک در کاغذسازی بیشترین استفاده را دارد. در ساخت خمیرکاغذ، تصفیه آب، تجزیه چوب و… از این ماده استفاده می‌شود.

دیگر مصارف سود پرک در کاغذ سازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش PH فرآیند تخمیر الیاف کاغذ
  • جداسازی الیاف سلولزی از لیگنین
  • صاف کردن و جلا دادن الیاف کاغذ
  • حذف جوهر از کاغذ بازیافتی
  • بهبود کیفیت الیاف کاغذ آسیاب شده
  • سفید کردن الیاف قهوه‌ای

تولید موادغذایی

در تولید جوش شیرین از سود پرک استفاده می‌شود که این ماده، به جلوگیری از رشد کپک‌ها و باکتری‌های مواد غذایی و در نتیجه کمک به جلوگیری از فاسد شدن آن‌ها کمک میکند. نوعی چوب نمک که از سود پرک تولید شده، برای فرآوری زیتون، تهیه خرده نان، پوست کندن گوجه فرنگی و سیب زمینی و سایر میوه‌ها، تهیه کنسرو استفاده میشود. از دیگر کاربردهای آن می‌توان به صنعت شیر، تولید شکلات، شستن میوه‌ها و سبزیجات، تولید نوشیدنی، تولید رشته فرنگی، تولید شکر و کارامل و بسته بندی محصولات اشاره کرد.

تولید سلفون و ابریشم مصنوعی

از سود پرک برای استحکام سلولز و درخشندگی آن استفاده می‌شود. از این سلولز ویسکوز تولید می‌کنند که در تولید الیاف مصنوعی مانند ابریشم و سلفون به کار می‌رود.

سود سوز آور برای افزایش درخشندگی و استحکام سلولز استفاده می‌شود. از این سلولز فرآوری شده برای تولید ویسکوز استفاده می‌شود که در تولید الیاف مصنوعی مانند سلفون و ابریشم به کار می‌رود. تولید این الیاف نیازمند استفاده از سود پرک است.

تولید صابون

چربی‌ها، روغن‌های گیاهی و فونداسیون‌ها به صابون تبدیل می‌شوند که در این فرآیند از سود سوزآور استفاده شده است. سود پرک در تولید مواد شوینده و صابون بسیار کاربرد دارد.

کاربرد سود پرک در کارواش

همانطور که گفته شد، سود پرک یک پاک کننده و تمیزکننده بسیار قوی است بنابراین می توان از آن در کارواش هم استفاده کرد. برخی کاربرد این ماده در کارواش در زیر آمده است:

شستشوی خودرو

کاستیک سودا پرک یک ماده تمیزکننده قوی است که در کارواش برای شستشوی خودرو استفاده می‌شود. این ماده را با آب مخلوط می‌کنند و سپس با محلول به دست آمده، لکه‌ها، رسوبات و آلودگی‌های سطح خودرو را شستشو می‌دهند. سود کاستیک پرک به خوبی آلودگی‌ها را از سطح خودرو پاک کرده و آن را درخشان و تمیز می‌کند.

تمیز کردن جنس های مختلف

در کارواش علاوه بر شستشوی خودرو، می‌توان از سود پرک برای تمیزکاری سطوح پلاستیکی، شیشه‌ای و پلاستیکی استفاده کرد. سود پرک را با آب مخلوط کرده و و با اسفنج سطح موردنظر را پاک کنید و آلودگی‌های آن را از بین ببرید.

شستشوی لاستیک و جلوبند خودرو

از سود پرک برای شستشوی لاستیک و جلوبند خودرو نیز استفاده می‌شود. سود پرک آلودگی‌ها و چربی و روغن‌ها روی سطح را تمیز کرده و آن را به شکل اولیه بر می‌گرداند.

حذف رسوبات سنگین

این ماده رسوبات سنگین را نیز حذف می‌کند. از سود پرک در کارواش برای حذف رسوبات آهنی و زنگ استفاده می‌شود. برای استفاده از این ماده، آن را با آب مخلوط می‌کنند. محلول سودپرک سطح را تمیز کرده و رسوبات سنگین را از بین می‌برد.

انواع سود پرک

سود پرک در شکل‌های متفاوتی تولید شده است که هریک از آن در موارد خاصی کاربرد دارد. انواع سود پرک عبارتند از:

  • پولک
  • گرانول
  • پودر
  • مایع 

شما می‌توانید برای خرید سود سوزآور صفحه این محصول را مشاهده نمایید.

سود پرک گرانولشرایط نگهداری سود کاستیک

سود پرک باید در ظرف استوانه‌ای از جنس فولاد ذخیره شود اما بهتر است برای ذخیره سازی این ماده از مخازن از جنس رزین مصنوعی مقاوم به ترکیبات قلیایی استفاده شود. سود پرک باید دور از مواد شیمیایی دیگر مانند اسید‌ها، فلزات و مواد منفجره قرار گیرد. ظروف ذخیره سازی در محیط‌های خشک نگهداری شود زیرا ممکن است باعث خوردگی ظروف فولاد، انجماد محصول و جذب رطوبت شود. برای خنثی نمودن خطر ریخته شدن سود پرک باید مکان نگه داری آن امکان دسترسی به مقدار زیادی آب داشته باشد.

قیمت و خرید سود سوز آور

همانطور که اشاره شد، سود پرک کاربردهای وسیعی در صنایع مختلف دارد؛ از این رو تهیه و خرید سود پرک با مرغوبیت و کیفیت بالا یکی از نیازهای اصلی شرکت‌های مختلف است. واحدهای تولیدی و شرکت‌هایی که نیاز به این ماده شیمیایی دارند، می‌توانند آن را با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت از شرکت اندیشه مهرآرای سپاهان تهیه کنند.

شرکت اندیشه مهرآرای سپاهان، تولید کننده پلی آلومینیوم کلراید و بزرگترین تولید کننده کلروفریک می‌باشد. این شرکت محصولات شیمیایی بسیاری را با کیفیت بالا تولید و به بازار عرضه می‌نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت سود پرک، استعلام قیمت و آگاهی از نحوه ثبت سفارش می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در صفحه تماس با ما، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *