آهک هیدراته

Rate this post

آهک هیدراته چیست؟

آهک هیدراته چیست؟ آهک هیدراته (Hydrated lime) نام دیگر هیدروکسید کلسیم است که ساختار مولکولی آن Ca(OH)2 است. این ماده با نام‌های دیگری از جمله آهک آبخورده، آهک مرده و آهک شکفته شده، آهک آبدار، آهک ترشی و… شناخته شده است. همچنین آهک هیدراته از فراورده‌های تولید شده از سنگ آهک می‌باشد. هیدروکسید کلسیم، ماده ای بسیار پایدار است اما پس از چند سال، زمانی که در محیط قرار گرفته باشد، گاز دی اکسید کربن را جذب می‌کند و به سنگ آهک تبدیل خواهد شد.

 شکل ظاهری این ماده، ذرات شش ضلعی بی‌رنگ یا پودر سفید رنگ است و از آن به عنوان کمک منعقدکننده استفاده می‌شود. یکی از کاربردی ترین مواد شیمیایی مورد استفاده در گذشته، سنگ آهک بوده است. هیدروکسید کلسیم، در صنایع مختلفی از جمله صنایع غذایی، ساختمانی، تولید کاغذ، تصفیه آب و فاضلاب و همچنین در دندانپزشکی برای پرکردن ریشه دندان کاربرد دارد.

این ماده انحلال پذیری کمی دارد و زمانی که در آب حل می‌شود، واکنش خاصی نشان نمی‌دهد و ته نشین خواهد شد. در نتیجه این ماده انحلال پذیری کمی در آب دارد. این منعقد کننده در واکنش با آب خنثی است به همین دلیل اکسید نمی‌شود. بنابراین برای کنترل و تنظیم pH آب کاربرد دارد. در pH بالا حلالیت این ماده به شدت کم می‌شود.

آهک هیدراته چیستکاربرد و موارد مصرف آهک هیدراته

کاربرد آهک هیدراته چیست؟ به نقل از جهان شیمی هیدروکسید کلسیم، کاربرد‌‌های بسیاری دارد که در ادامه برخی کاربرد‌های این ماده بررسی می‌شود. با ما همراه باشید.

آهک هیدراته در فولادسازی

آهک هیدراته خاصیت قلیایی دارد و آثار اسیدی را خنثی می‌کند. همچنین در تولید سیم‌های فولادی نقش روان سازی را ایفا می‌کند و به همراه ماسه و بنتونیت برای تهیه قالب‌های ریخته‌گری مصرف می‌شود. زمانی که پودر آهک را به آهن مذاب اضافه می‌کنند، ناخالصی‌های فیزیکی از جمله منگنز، فسفر و سیلیس توسط این ماده جذب شده و به صورت توده بر سطح آهن مذاب جمع می‌شود. در کوره‎‌های اکسیژن و قوس الکتریکی از آهک هیدراته استفاده می‌شود.

کاربرد آهک هیدراته در ساخت فولادتصفیه آب و فاضلاب

آهک هیدراته یک ماده منعقدکننده است. در تصفیه خانه‌ها، از هیدروکسید کلسیم برای حذف کدورت‌های آب، الکل‌ها، رسوبات، اسید‌ها، الکل‌ها، یون‌های فلزی و … استفاده می‌شود. آهک هیدراته دارای خاصیت بازی است وPH  آب‌های اسیدی را تنظیم کرده و باکتری‌ها و قارچ‎‌ها را از بین می‌برد. از مزیت‌های آهک هیدراته، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • واکنش گاز کلر با آهک و تولید کلر جامد برای ضدعفونی آب آشامیدنی و استخر
  • بازیافت انواع الکل و لیگنوسولفات کلسیم
  • حذف یون‌های فلزی مانند آهن، منیزیم، کلر و آلومینیوم
  • در تولید قند، شکر و فرآوری چغندر قند برای تصفیه فاضلاب خروجی
  • خنثی سازی اسید‌های موجود در آب

یکی دیگر از محصولات تولیدی شرکت آماس که یک کواگولانت در تصفیه آب می‎ باشد، پلی آلومینیوم کلراید جامد است. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر در مورد محصول فوق، مقاله کاربرد پلی آلومینیوم کلراید جامد را مطالعه و بررسی نمایید. 

کشاورزی

اسیدی بودن خاک زمین‌های کشاورزی، سبب می‌شود مواد مغذی موجود در خاک توسط گیاهان کاهش یابد و از طرف دیگر، سرعت رشد آفات زیان آور را افرایش می‌دهد. ورود فاضلاب صنعتی و خانگی می‎‌تواند باعث اسیدی شدن و کاهش PH خاک شود. آهک هیدراته به دلیل اینکه خاصیت قلیایی دارد، PH موجود در خاک را تنظیم و تصحیح می‌نماید. در زمین‌های چمن کاری شده از آهک هیدراته استفاده می‌شود زیرا چمن در زمین‌های دارای آهک رشد بهتری دارند.

صنایع کاغذسازی

یکی از مهم ترین کاربرد‌های آهک هیدراته، در صنعت کاغذسازی است. برای جداسازی لیگنین در مرحله تولید کاغذ و ایجاد ترکیبات کربنات سدیم، از سدیم هیدروکسید استفاده می‌شود. بنابراین استفاده از ماده شیمیایی هیدروکسید کلسیم برای این جداسازی لازم است. آهک به کربنات سدیم و هیدروکسید سدیم تبدیل می‌شود و بعد از بازیافت به تولید باز می‌گردد.

تولید آسفالت

از این ماده برای تولید آسفالت استفاده می‌شود زیرا آهک هیدراته در برابر یخ زدگی، رطوبت و ترک خوردگی مقاوم است. این محصول از رشد گیاهان نیز جلوگیری می‌کند به همین دلیل درزیرسازی جاده نیز کاربرد دارد. آهک هیدراته مقاومت را افزایش داده و ویژگی‌های آن را بهبود می‌بخشد.

پرورش دام و طیور

در محیط‌های پرورش دام و طیور و مرغداری‌ها، ورود و رشد باکتری، ویروس و قارچ تلفات آن را افزایش می‌دهد. برای جلوگیری از این تلفات، از ارزانترین ماده ضدعفونی کننده یعنی آهک استفاده می‌شود که این ماده را به سطوح مرغداری اسپری می‌کنند.

کاربرد‌های دیگر آهک هیدراته چیست؟

  • صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
  • صنایع چرم سازی
  • صنایع لاستیک سازی
  • متالوژی
  • کنترل آلودگی هوا

آهک هیدراته خواص فیزیکی و شیمیایی

خواص شیمیایی و فیزیکی آهک هیدراته در جدول زیرآمده است:

فرمول شیمیایی

Ca(OH)2

جرم حجمی

۷۴٫۰۹۲ گرم بر مول

pH

۱۲٫۴

دانسیته

۲٫۲

شکل ظاهری

گرد سفید رنگ

اسامی فارسی

آهک مرده – آهک شکفته – آهک آب خورده – آهک آبدیده

اسامی لاتین

Calcium hydroxide – Calcium hydroxide – hydrated lime

حلالیت

مقدار کم در آب – نا محلول در الکل و گلیسیرین

روش تولید آهک هیدراته چیست؟

از واکنش کلرید کلسیم و هیدروکسید سدیم آهک هیدراته در مقیاس کوچکتر تولید می‌شود. آهک هیدراته ای ماده‌ای پایدار است و دی اکسید کربن هوا را جذب کرده و به کربنات کلسیم تبدیل شود.

از ترکیب آهک زنده با آب، می توان آهک هیدراته را تولید کرد. از واکنش آب و اکسید کلسیم (آهک یا آهک هیدراته)، هیدروکسید کلسیم تولید می‌شود.

برای تولید آهک هیدراته، سه روش زیر موجود می‌باشد:

  • روش سنتی و قدیمی: در گذشته، در اجاق ساخته شده از سنگ و گل آتش می افروختند. سپس سنگ های پخته شده، به آهک زنده تبدیل می‌شدند. در نهایت آهک زنده با آب وارد واکنش شده و به شیر آهک تبدیل می‌شد. آهک به صورت مایع از حفره های زیرین خارج شده و آهک به دست آمده در طبیعت با آب ترکیب می‌شد و به تولید آهک منتهی می‌شد.
  • روش ماشینی: در روش ماشینی، سنگ آهک از معادن استخراج کرده و آن‌ها را خرد و آسیاب می کنند، سپس وارد کوره کرده تا مواد کاملا پخته شوند. بعد از آن آهک های پخته از کوره جدا شده و وارد بوکنر کرده تا توسط دستگاه، عمل آبدار شدن روی آن ها انجام شود و پودر آهک توسط دستگاه تولید گردد.
  • روش استفاده از ماسه بادی برای تولید آهک هیدراتهماسه آهکی پخته می شود و به آهک زنده تبدیل می شود. سپس این ماسه آهکی توسط فرآیند آهک شویی، به آهک هیدراته تبدیل می شود.

آهک هیدراته و کاربرد آن

آهک هیدراته چه عوارضی دارد؟

آهک هیدراته در غلظت های بالا ممکن است باعث آسیب شود اما در غلظت پایین مشکلی ایجاد نمی‌کند. اگر این ماده با پوست تماس پیدا کند، سوختگی شیمیایی به وجود می‌آورد و در تماس با چشم باعث کوری می‌شود. گرید خوراکی آهک هیدراته ضرری ندارد ولی بلع آهک هیدراته صنعتی آسیب ریوی، مسمویت و مرگ را در پی دارد.

ذخیره سازی و نگهداری آهک هیدراته باید در محیطی خنک باشد. این ماده نباید در معرض حرارت و یا شعله قرار گیرد.

قیمت و فروش آهک هیدراته

شرکت اندیشه مهرآرای سپاهان، تولیدکننده پلی آلومینیوم کلراید و بزرگترین تولیدکننده کلروفریک می‌باشد. همچنین شرکت آماس تولیدکننده آهک هیدراته است و دیگر محصولات شیمیایی است و سعی براین دارد که این محصول را با بهترین قیمت و کیفیت و خلوص بالا به مشتری عرضه نماید.

شما می‌توانید این محصول را با بسته بندی دلخواه به صورت کیسه، جامبو و بوکنر سفارش دهید. همچنین برای دریافت لیست قیمت، استعلام کالا، مشاوره و ثبت سفارش محصولات با کارشناسان ما در اندیشه مهرآرای سپاهان تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *