تحقیق و توسعه

 

آشنایی با واژه تحقیق و توسعه و نقش آن در سازمان ها

تحقیق و توسعه واژه های آشنایی است که هر چند همچنان بی رمق اما در طی 15 سال گذشته در ایران کم کم جای خود را در گوش ما باز کرده اند. در جهان با شروع قرن بیستم و خیلی دقیق تر با شروع سال 1950 میلادی مباحث تحقیق و توسعه، در کشورهای مختلف در سازمان های بزرگ و کوچک مطرح گردید. تحقیق و توسعه در واقع فرآیندهای به هم وابسته ای هستند. که خروجی آنها منجر به خلق ایده های جدید، تولید محصولات جدید و حتی تغییرات چشمگیر در محصولات و مباحث قبلی می شوند. تا رفاه بیشتری برای نوع بشر ایجاد کنند.
کشور ایران منطبق با پیشرفت های جهانی به تدریج مباحث طرح و توسعه را در سطوح مختلف سازمانی ایجاد کرده است. بیشتر بودجه های تحقیقاتی اصولاً در شرکت های نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع نیروگاهی و پژوهشکده های ملی و داروسازی وارد می شوند. اما با خصوصی سازی بسیار از شرکت های بزرگ و ایجاد شرکت های خصوصی معظم، اهمیت مباحث R&D به سطح شرکت های مختلف کشیده شده است.

تحقیق و توسعه | آماس چم | amaschem
تحقیق و توسعه | آماس چم | amaschem

اهمیت مبحث تحقیق و توسعه پس از شرکت های دانش بنیان

شاید در ابتدا واحدهای R&D معطوف به امور دانش بنیان و سطوح با تکنولوژی بالا در هر سازمان بودند.، اما با گذر زمان این واحد در اکثر شرکت ها مفهوم این مباحث متحول گشت. در حال حاضر رصد پیوسته بازار، دستیابی به تکنولوژی های جدید. و محصولات با ارزش افزوده بیشتر جهت عرضه رقابتی بهتر در بازار جزو وظایف اصلی واحد تحقیق و توسعه به حساب می آید.؛ شرکت اندیشه مهرآرای سپاهان نیز از همان ابتدای شکل گیری با موضوعات تولید دانش بنیان مبتنی بر نیاز مشتری درگیر بوده و سبد کالایی متنوعی در اختیار مشتریان خود قرار داده است.

تحقیق و توسعه

 

تحقیق و توسعه در شرکت اندیشه مهرآرای سپاهان !

 

همان طور که در بخش تولید مطرح گردید.، یکی از بخش های اصلی شرکت تولید محصولات منعقد کننده جهت تصفیه آب و پساب می باشد. که رایج ترین این محصولات یعنی فریک کلراید و سولفات آلومینیم با کیفیت و قیمت قابل رقابت نسبت به سایر رقبا در ابتدا تولید گردید. اما با پیشرفت کار و انجام تحقیقات فراوان بر روی محصول منعقدکننده پلی آلومینیم کلراید که در دنیا تقریباً جایگزین دو محصول فوق شده است.، شرکت اولین نمونه محصول خود را در مقیاس آزمایشگاهی و نیمه صنعتی در سال 1393 تولید نمود. پس از یک سال بعد با طراحی و ساخت راکتورهای GLASS-LINED ویژه تولید این محصول، در مقیاس صنعتی تولید پک را آغاز نمود.
در حال حاضر نیز تولید پلی الکترولیت های آنیونی و کاتیونی جزو اهداف توسعه ای شرکت بوده است. با توجه به اینکه پلی الکترولیت ها برای پوشش دهی بازار بایستی در گریدهای مختلف تولید شوند.، شرکت تمام تلاش خود را برای تولید با کیفیت این محصوات به کار خواهد بست. در حال حاضر دو گرید پلی الکتورلیت آنیونی برای تصفیه پساب تولید نمیه صنعتی شده اند. همچنین تولید محصولات زیر نیز در مرحله طراحی واحد صنعتی قرار دارند:
• سدیم هیپوکلریت (آب ژاول)
• قرص کلر
• انواع ترکیبات آنتی اسکالانت

تحقیق و توسعه | آماس چم | amaschem
تحقیق و توسعه | آماس چم | amaschem

محصولات زیر نیز در مرحله تولید نیمه صنعتی هستند!

 

– تولید کودهای پایه فسفات
– تولید سولو پتاس (پتاسیم سولفات با میزان کلر کمینه)
علاوه بر واحد تولید محصولات منعقدکننده و نیز مواد مرتبط با تصفیه آب، در بخش تولید مواد هیدروکربنی شرکت تلاش های گسترده ای صورت گرفته است. در حال حاضر تولید حلال های آروماتیک سولوسو 100، 150 و 200 به صورت استاندارد شده و طبق روال از رافینیت پتروشیمی توید شده و مورد مصرف صنایع رنگ و رزین قرار می گیرند. علاوه بر آن محصولات زیر به صورت غیر روتین و طبق درخواست مشتری تولید می شوند:
– حلال ویژه با ترکیب مختلف از حلال های پالایشگاهی
– انواع استرهای روتین نظیر متیل استات و اتیل استات
– هیدروکربن سبک
اما در بخش طرح و توسعه شرکت در حال حاضر در واحد هیدروکربنی نیز تحقیقاتی به منظور کاهش گوگرد هیدروکربن سبک تولیدی در حال انجام است. همچنین واحد مرتبط با آن تا پایان سال جاری راه اندازی می گردد. تا زمینه برای صادرات این محصول مطابق استانداردهای بین المللی ایجاد شود. نصب برج های خاص سازی ثانویه جهت تولید تسترهای با کربن بالاتر نیز از جمله پروژه های باز شرکت برای افزایش سبد محصولات صادراتی با خلوص بالا است. تیم تولید و تحقیقات شرکت اندیشه مهرآرای سپاهان، علاوه بر تولید محصولات فوق، آمادگی خود را جهت مشاوره فنی و ساخت تجهیزات مورد نیاز سایر صنایع شیمیایی اعلام می دارد.